Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas.
Privātuma politika

Kafijas dzeršanas kultūras attīstība Latvijā un pasaulē


Esmu pārliecināts, ka vēsture ir viena no lielākajām un svarīgākajām zinātnēm, jo, zinot un izprotot pagātnes procesus, mēs varam labāk saprast, kādēļ mēs šodien esam tur, kur esam, kā arī varam prognozēt, kā notikumi attīstīsies nākotnē. Bez vēstures, atmiņām, pārmantojamības nav attīstības un kultūras. Runājot par kafijas dzeršanu, Latvijas fenomens ir tāds, ka šī kultūra attīstās ļoti strauji (bāros, restorānos it īpaši), salīdzinot ar, piemēram, Vāciju, jo esam maza un elastīga valsts. Mazu laivu ir vieglāk iekustināt nekā lielu kuģi. Atceros, kā pirms gadiem septiņiem, pasūtot kafejnīcā kapučīno, saņēmām kafijas dzērienu, kurā espreso ekstrakcijas laiks bijis 10 sekundes 25 sekunžu vietā un pārkarsētās piena putas iznirušas no kafijas krūzes 5 centimetru augstumā kā tāds ledus aisbergs!

Par pirmā kafijas viļņa sākuma punktu var uzskatīt 20. gadsimta pirmo pusi, kad, strauji attīstoties pārtikas rūpniecībai, kafija kļuva par masu patēriņa produktu un to varēja atrast katras mājsaimnieces plauktā. Šajā laikā absolūti lielākais kafijas daudzums tika pagatavots kā šķīstošā kafija. Šis kafijas gatavošanas veids nav labākais, lai izceltu kafijas labās garšas īpašības, taču pagatavošanas ērtums ir neapšaubāms. Pieaugot lielajai konkurencei starp tādiem milžiem kā Folger, Maxwell House un Nescafe, saasinājās cīņa par tirgus daļu, un, lai samazinātu produkta cenu, palielinājās robustas īpatsvars. Šī situācija beidzās ar to, ka, piemēram, ASV kvalitatīva kafija bija pieejama maz, un tad pavērās durvis otrajam kafijas vilnim.

Otrais kafijas vilnis sākās ap 1970. gadu, kad strauju uzvaras gājienu uzsāka tādas specializētas kafijas kafejnīcas un kafejnīcu ķēdes kā Starbucks. Kafijas baudītāji alka pēc jauniem kafijas pagatavošanas veidiem. Šķīstošo kafiju nomainīja french press un citi filtra kafijas pagatavošanas veidi, kā arī sākās piena dzērienu laikmets. Sākās cafe latte un cappuccino invāzija Eiropā. 90. gadu beigās kafija parādījās kā trends, attīstījās coffee to go kultūra, barista (jeb kafijas bārmenis) kļuva par nopietnu un pieprasītu profesiju, kas veicināja kafijas dzērienu kvalitātes uzlabošanos. Kafijas mīlētājs jau zināja – lai baudītu pēc iespējas gardāku dzērienu, kafijai jābūt svaigi samaltai un vēlams svaigi grauzdētai.

Un šī ir mana mīļākā daļa! Trešais kafijas attīstības vilnis – kafija kā amatniecība. Trešā viļņa iedzīvotājs jau ir uzlabota kafijas mīlētāja versija – viņš ir progresīvs, tendēts uz izaugsmi, sīkāku izzināšanu, viņu interesē kafijas augšanas reģions, pat ferma, šķirne, pārstrādes veids un augšanas augstums. Šī ir specialty coffee. Konceptu coffee to go (kafija līdzņemšanai) ir nomainījis koncepts go to coffee (iet pakaļ kafijai). Strauji attīstās mazie ražotāji, kuri spēj savam viesim piedāvāt svaigi grauzdētu kafiju no labākajām kafijas pupiņām, kas novākta ar rokām, kur grauzdētājs ir personīgi pazīstams ar fermeri, kurš šo kafiju novācis. Un te mēs runājam jau par 100% arabikas kafiju, jo tieši tādās arabikas šķirnēs kā Bourbon, Typica, Catuai, Caturra u. c. mums ir iespējams baudīt visas pasaules garšas!

Manuprāt, mums ir paveicies, ka dzīvojam tieši šajā laikā, – laikā, kad kafijas kultūras otro vilni nomaina trešais un kafija vairs nav tikai melns rūgts dzēriens.


Instagram Sekot